Ātrās ēdināšanas restorānu tīkls Subway

Subway ir ātrās apkalpošanas restorānu tīkls, kurš strādā pēc franšīzes principa. 2011. gada februārī Subway bija lielākais sabiedriskās ēdināšanas tīkls pasaulē. Restorāna galvenie produkti ir sviestmaizes un salāti.
Firmas oficiālais nosaukums ir Subway, kura piedāvā Doctor’s Associates, Inc. Franšīzes pakalpojumus. Firmu 1965.gadā nodibināja Freds DeLuka (angl. Fred DeLuca). 2013.g. 23. novembrī uzņēmums jau bija atvēris 40 785 restorānus 103 pasaules valstīs.

Subway sevi ir pozicionējis kā veselīgu alternatīvu standarta ātro apkalpošanas restorānu ķēdēm, kas atspoguļojas uzņēmuma sauklī “Ēd svaigu!” (angl. Eat fresh!).

Tīkla nosaukums ir radies no angļu valodas priedēkļa “sub” , saīsinājums no “Submarine Sandwich” (angļ. Sviestmaizes zemūdens laivas formā). Firmas gatavotās sviestmaizes tā tika nodēvētas savas garenās un noapaļotās formas dēļ, kura atgādina zemūdeni. Pirmais Subway restorāns tika atvērts 1965. gadā Bridžportā, Konektikutas štatā, ASV. Tā nosaukums bija “Pīta Super Zemūdene” (“Pete’s Super Submarines”). Vācijā Subway dēvē par “1000 jautājumu ēstuvi” (vāc. 1000 Fragen Imbiss).

1965.g. 28. augustā Freds DeLuka un dokotrs Pīters Baks Bridžportā, Konektikutas štatā atvēra pirmo restorānu un deva tam nosaukumu “Pīta Super Zemūdene”. Fredam, kurš tai laikā bija 17 gadus vecs, bija nepieciešama nauda, lai finansētu studijas universitātē. Kā risinājumu šai problēmai, viņa ģimenes draugs Pīters Baks piedāvāja Fredam atvērt sviestmaižu kiosku. Baks šim nolūkam piešķīra kredītu 1000 $ apmērā, bet Freds DeLuka uzņēmās biznesa vadību.

Pēc kāda laika restorāna nosaukums tika nomainīts uz “Pete’s Subway” un vēl vēlāk uz “Subway”. Viens no nosaukuma maiņas iemesliem bija tas, ka daudziem, kuri bija dzirdējuši nosaukumu “Pete’s Subway” , radās pārliecība, ka šajā restorānā pārdod picas.
Kādu laiku restorāna noformējumā tika izmantoti Ņujorkas metropolitēna motīvi (angl. New York City Subway).

1987. gadā tika atvērts tūkstošais restorāns. No 1990 to gadu sākuma Subway katru gadu atvēra vairāk kā 1000 jaunu restorānu. 14 reizes Subway saņēma balvu “Pasaules labākā franšīzes sistēma”.

Tipisks Subway restorāns ir ne īpaši liela telpa ar caurspīdīgu leti, kuras iekšpusē ir izvietotas sastāvdaļas sviestmaižu pagatavošanai. Aiz letes ir novietotas krāsnis, kurās tiek cepta maize sviestmaizēm. Telpā ir mazāk sēdvietu nekā ierasts citos ātrās apkalpošanas restorānos, vidēji 10 – 15 sēdvietas. Dažos restorānos daļa no sēdvietām ir izvietotas pie sienas šaura galda veidā, pie kura ir novietoti bāra krēsli. Papildus standarta restorāniem Subway ir izveidojis daudz nestandarta ēstuvju pat visnegaidītākajās vietās. Vairāk kā 900 restorānu atrodas “Wal-Mart” supermārketu teritorijās, vairāk kā 200 – amerikāņu kara bāzēs, ieskaitot dažus restorānus Irākā, un divi restorāni atrodas pat Pentagona ēkā.

Subway ēdienkarte mēdz tikt mainīta atbilstoši konkrētās valsts tradīcijām un ieradumiem. Piemēram, musulmaņu valstīs no ēdienkartes tiek izslēgti cūkgaļas produkti. Tomēr pamatēdieni un tradicionālās sastāvdaļas tiek saglabātas visā restorānu ķēdē.
Klientiem tiek piedāvāti 4 – 6 maizes veidi un sviestmaižu ingredienti : liellops, putnu gaļa, šķiņķis, tuncis, siers, vairāki veidi svaigu un marinētu dārzeņu, kā arī dažādas mērces.
Sviestmaizes un salāti. Subway piedāvā trīs sviestmaižu izmērus : 30 cm garu sviestmaizi (angl. Footlong size), 15 cm garu sviestmaizi (angl. 6 inch) ; parasti cenas tiek uzrādītas tieši šīm sviestmaizēm), mazās apaļās Deli sviestmaizes (angl. Deli). Pasūtījums notiek sekojoši :
klients izvēlas maizes veidu, sviestmaizes veidu (galveno sastāvdaļu šķiņķi vai putna gaļu) un papildus sastāvdaļas – sieru, dārzeņus un mērci. Šādā veidā sviestmaizes pagatavošana notiek tieši klienta acu priekšā.

Vēl bez sviestmaizēm un salātiem, vairums Subway restorānu piedāvā picu, čipsus un cepumus. Atšķirībā no citiem ātrās apkalpošanas restorāniem Subway klientiem nepiedāvā frī kartupeļus.

Subway standarta dzērienu klāsts aprobežojas ar standarta bezalkoholiskajiem dzērieniem. No karstajiem dzērieniem tiek piedāvāta kafija, tēja un kakao. Dažās valstīs Subway papildus piedāvā alu, sulas un citus dzērienus.

2014.g. jūnijā mēnesī Subway ir atvēris 42 028 restorānus 107 pasaules valstīs : ASV, Kanādā, Krievijā, Lielbritānijā, Brazīlijā, Austrālijā, Meksikā, Vācijā, Francijā, Japānā, Ķīnā, Indijā, Jaunzēlandē un visbeidzot arī Latvijā.


Mūsu “Melu detektors” komanda šo iestādi apmeklēja nākamajā dienā pēc oficiālās atklāšanas. Jāatzīst, ne mēs vienīgie bijām ieinteresēti apskatīt jaunatvērto iestādījumu. Cilvēki, pārsvarā jaunieši, ar interesi vēroja, kā otrpus letei apkalpojošais personāls kārto izvēlētās sastāvdaļas maizēs. Bijām pārliecināti, ka pirmajā dienā pēc atvēršanās gan apkalpošana, gan serviss un produkcija neliks vilties. Taču diemžēl….

Pirmais, ar ko nācās saskarties, ar diezgan nesaprotamu apkalpojošā personāla attieksmi pret klientu. Ja vienas sviestmaizes sastāvdaļas gluži kā lego klucīšus likt izvēlējās mūsu jaunākais šīs iestādes testētājs (vista terijaki mērcē, siers, dažādi dārzeņi un sinepes), tad otru sviestmaizi palūdzām salikt no piedāvātās ēdienkartes - vienkārši izvēloties pēc nosaukuma:
“- Lūdzu vienu Itāļu aso!
- Kādu? 30cm vai 15?
-15.
- Labi, ko liksim?!
- Kā ko? To, kas ietilpst Itāļu asajā!
- Sieru likt? “
Nu moins!

Tad nu nācās kaut-ko kombinēt. Tikai jautājums - ja reiz ir zināms piedāvājums, zināmas sastāvdaļas konkrētai sviestmaizei un šī sviestmaize tiek piedāvāta ar nosaukumu “Itāļu asais”, vai katram pircējam ir no galvas jāzin šīs sviestmaizes sastāvdaļas un izdarot pasūtījumu jāatgādina sviestmaizes pagatavošana pārdevējam?! Katrā ziņā, radās iespaids, ka nodarbinātie jaunieši šajā iestādē paši nezin ko pārdod, kā tas garšo un kas ar ko sader.

Foto: www.fotofabrika.lv

Foto: www.fotofabrika.lv

Foto: www.fotofabrika.lv

Mums tā arī nekļuva skaidrs pēc kāda principa tiek aprēķināta sviestmaizes gala cena, Mūsu divas sviestmaizes, ja tā var teikt, bija nakts un diena. Tā, kuru komplektēja bērns, bija ar daudzākām sastāvdaļām, otrā sviestmaizē bija tikai siers, desa un pipari. Abas maksāja vienādi. Nu tad izdariet secinājumus!

Nākamais nepatīkamais pārsteigums mūs gaidīja veicot norēķinu. Nezināmu iemeslu dēļ ar bankas karti nevarējām norēķināties, kaut arī nekādu brīdinošu uzrakstu par šo neērtību nekur nemanīja. Kasieris Androns (tā uz čeka rakstīts mūs apkalpojošās meitenes vārds) paraustīja vien plecus un sacīja, lai samaksu veicam skaidrā naudā… Pateicoties nejaušībai to varējām izdarīt un nebija vajadzības doties ārā tuvākā bankomāta meklējumos. Tālāk - trakāk.

Kad devāmies pie galdiņa - viens netīrs, uz otra palikušas paplātes no iepriekšējiem apmeklētājiem, nākamais atkal netīrs, bet kaut-kur ir jāpiesēž. Tad nu izlīdzējāmies ar paplāti “nosedzot” pārtikas pārpalikumus, kuri palikuši uz galda no iepriekšējiem apmeklētājiem.

Jāatzīmē, šajā iestādē mūsu klātbūtnes laikā neviens no apkalpojošā personāla pat neiznāca zālē, lai apskatītos vai kas nav jānovāc vai jāsaslauka. Palika diezgan negatīvs iespaids par šo iestādījumu un higiēnas normām, kādas tomer būtu jāievēro ikvienam no ēdināšanas uzņēmumiem.

Pieškiram šim iestādījumam

☆ ☆ zvaigznes un tikai par sviestmaizi, kuras sastāvdaļas izvēlējās mūsu testa jaunākais dalībnieks. Katrā ziņā, esam vīlušies un gaidijām ko vairāk. Nu vismaz laipnu apkalpošanu un tīrus galdus!
Kā arī vēl viens retorisks jautājums - vai par divām sviestmaizēm, vienu cepumu un glāzi Pepsi 8,70Euro nav tā kā par dārgu?

,

Pagaidām nav komentāru.

Komentēt